Σύμφωνα με τις έρευνες και παιδαγωγικές θεωρίες, η προσχολική ηλικία αποτελεί την πιο βασική και κρίσιμη περίοδο στην πολύπλευρη ανάπτυξη ενός παιδιού. Σε αυτήν αναπτύσσει θεμελιώδεις κινητικές, συναισθηματικές, νοητικές και Δυστυχώς όμως και σ’ αυτή τη βαθμίδα εκπαίδευσης, από το Μάιο 2016, έγιναν αλλαγές χωρίς να λάβουν υπ’ όψιν τις θέσεις των μαχόμενων νηπιαγωγών. Είναι ολοφάνερο ότι το Νέο ολοήμερο νηπιαγωγείο σε συνδυασμό και με τα κριτήρια για την εγγραφή των νηπίων σε αυτό (βεβαιώσεις εργασίας ή κάρτα ανεργίας των γονέων-κηδεμόνων) δημιουργήθηκε χωρίς κανένα παιδαγωγικό κριτήριο και με μόνο στόχο την εξοικονόμηση θέσεων εκπαιδευτικών.
Παρατηρήσεις και διαπιστώσεις για το νέο ολοήμερο νηπιαγωγείο.
Σε ό,τι αφορά τους εκπαιδευτικούς
1. Θεσμοθετείται το ωράριό όμως ουσιαστικά δεν μπορούν οι νηπιαγωγοί να έχουν τις μειώσεις που δικαιούνται με βάση τα χρόνια υπηρεσίας αφού τα 4/θεσια Νηπιαγωγεία είναι πανελλαδικά γύρω στα εννέα.
2. Τα διαλλείματα θα πρέπει να συμπεριλαμβάνονται στο διδακτικό ωράριο και όχι στο εργασιακό αφού είναι υπεύθυνοι για την ασφάλεια των νηπίων του τμήματος ο καθένας προσωπικά με βάση και το ΥΔ 200
3. Υποβαθμίζεται ο παιδαγωγικός ρόλος του νηπιαγωγού του απογευματινού τμήματος.
Σε ό,τι αφορά το ωρολόγιο πρόγραμμα είναι απλά ανεφάρμοστο
1. Κατακερματίζει τον διδακτικό χρόνο σε διδακτικά αντικείμενα, σχολειοποιώντας το Νηπιαγωγείο και αλλοιώνοντας την ευελιξία της προσχολικής αγωγής.
2. Προβλέπει 20λεπτα διαλείμματα για τα νήπια όταν μόνο για να φορέσουν τα παπούτσια τους και τις ζακέτες τους (στα ολοήμερα φοράνε παντοφλάκια) και για να βγούνε στην αυλή χρειάζονται 10- 15 λεπτά κατά μέσο όρο. Ανάλογο χρόνο χρειάζονται και για να επιστρέψουν στην τάξη.
3. 9.15-10.00-οργανωμένες διερευνήσεις και πρόγευμα. Ούτε στα πιο ωραία όνειρά!! Μόνο για να πλύνουν χέρια, να πάρουν τα πράγματά τους, να ετοιμαστούν και να φάνε θέλουν πάνω από μισή ώρα!
4. Στη μία (1.00μμ) εξαϋλώνονται τα νήπια του πρωινού και αρχίζει άμεσα το ολοήμερο πρόγραμμα.
5. Σαράντα λεπτά χαλάρωση – ύπνος! Χρειάζονται 15 λεπτά τουλάχιστον να πάρουν τα πράγματά τους, να ανοίξουν τα πτυσσόμενα καναπεδάκια και να ξαπλώσουν! Και σε 15 λεπτά να σηκωθούν και να αυτόματα να αρχίσουν διερευνήσεις. Τουλάχιστον αστείο!
«Όποιος το έγραψε δεν έχει ιδέα από τον τρόπο εργασίας
και τις ανάγκες του Νηπιαγωγείου»
Προβλήματα που προκύπτουν γενικά
1. Προσπάθησαν να εναρμονίσουν την ώρα αποχώρησης με αυτή του Δημοτικού. Η ώρα προσέλευσης όμως;; Κάποιος που φέρνει ένα παιδί στο Δημοτικό σχολείο πρέπει να περιμένει 10 λεπτά (που συνήθως δε διαθέτει) για να ανοίξει η πόρτα του Νηπιαγωγείου και να αφήσει το νήπιο. Αποτέλεσμα, γονείς έξω από τα Νηπιαγωγεία να θέλουν να αφήσουν τα νήπια από τις 8.00- 8.10 πράγμα που δε μπορεί να γίνει, αφού οι νηπιαγωγοί δε νομιμοποιούνται να τα παραλάβουν.
2. Ο χρόνος που έδινε η ευελιξία του προγράμματος για μια ολιγόλεπτη συζήτηση με τους γονείς των νηπίων κατά την πρωινή υποδοχή ή την αποχώρηση των παιδιών, που είναι κάτι ιδιαίτερα σημαντικό γι αυτή την ηλικία πλέον δεν υπάρχει.
3. Σε ένα ολοήμερο Νηπιαγωγείο, με πρωινή υποδοχή υπάρχουν νήπια που αλλάζουν 2 τάξεις και 3 νηπιαγωγούς την ημέρα! Άλλος νηπιαγωγός τα παραλαμβάνει στην τάξη του κατά την πρωινή υποδοχή, στη συνέχεια πηγαίνουν με τον νηπιαγωγό του τμήματός τους στην τάξη τους του πρωινού προγράμματος και το μεσημέρι στην τάξη του ολοημέρου με τον νηπιαγωγό του ολοημέρου! Ενώ γνωρίζουμε πόσο σημαντική είναι η σταθερότητα για την προσαρμογή και την εξέλιξη των παιδιών αυτής της ηλικίας. Απίστευτη Οδύσσεια και σύγχυση για νήπια 4-5 χρονών. Και φυσικά δεν υπάρχει καν χρόνος προσαρμογής των νηπίων . Από την πρώτη μέρα κατευθείαν πλήρες ωράριο και ολοήμερο!
4. Επιπλέον όταν υπάρχει και πρωινή υποδοχή στο τμήμα του πρωινού νηπιαγωγού που την αναλαμβάνει, την 5η διδακτική ώρα την παίρνει ο νηπιαγωγός του ολοημέρου ο οποίος χωρίς καμιά συνεργασία με τον συνάδελφο του πρωινού θα πρέπει να απασχολήσει τα νήπια κάνοντας κάποια οργανωμένη δραστηριότητα, χωρίς να υπάρχει συνέχεια με το πρωινό!! Μπάχαλο!!
5. Δεν υπάρχει και ούτε προβλέπεται συνεργασία των νηπιαγωγών του πρωινού και του απογευματινού προγράμματος με αποτέλεσμα να μην υπάρχει καμία συνέχεια και αλληλοϋποστήριξη στη μάθηση των παιδιών.
Τέλος, η προαιρετικότητα του απογευματινού προγράμματος ίσως οδηγήσει σε χορήγηση πρόωρης αποχώρησης στις 3, ώστε να εναρμονιστεί περισσότερο με το Δημοτικό, και ίσως και είσοδο νηπιαγωγών μειωμένου ωραρίου ή ακόμη και ειδικοτήτων που πλεονάζουν στις άλλες βαθμίδες και μείωση στις θέσεις των νηπιαγωγών.