του Ναούμ Ευαγγελόπουλου
Τα πολιτικά παιχνίδια σε βάρος μαθητών, εκπαιδευτικών και γονέων είναι διαχρονικά. Στο πρόσφορο έδαφος της παιδείας πραγματοποιούνται πειράματα που τα αποτελέσματά τους δεν είναι άμεσα ορατά. Οι συνέπειες των αλλαγών φαίνονται σε βάθος χρόνου, γι’ αυτό και το κάθε στέλεχος στο χώρο της παιδείας μπορεί να βαπτίζει το μαύρο άσπρο και το αντίθετο.
Η εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση είναι από τις σημαντικότερες αλλαγές που μπορεί να κάνει ένας υπουργός παιδείας. Με στόχο τον περιορισμό της παραπαιδείας, την αντικειμενική και αξιοκρατική επιλογή των μαθητών, την ισότητα των ευκαιριών, την ελεύθερη πρόσβαση, το άνοιγμα των πανεπιστημίων και την έμφαση στη μη απομνημόνευση, πολλές φορές σπέρνονται οι «νέοι άνεμοι» της αξιοκρατίας και της ισότητας αλλά μετά από χρόνια θερίζονται θύελλες!!
«Η ελκυστικότητα της υστεροφημίας είναι ο κύριος μοχλός αυτών των αλλαγών»
Ο τρόπος επιλογής των σπουδών κάθε υποψήφιου δεν πρέπει να αλλάζει σε χρονικά διαστήματα μικρότερα από αυτά που έχει περάσει ως μαθητής. Θα πρέπει να σέβεται τις επιθυμίες του υποψηφίου, να είναι αδιάβλητος, αξιοκρατικός και σίγουρα να δίνει χρονικά περιθώρια να αποφασίσει ο νέος τι είναι τελικά αυτό που θέλει να σπουδάσει!!!
Η αξιολόγηση του κάθε συστήματος κατά τη διάρκεια εφαρμογής του είναι απαραίτητη. Έτσι θα μπορούν να γίνουν μικρές διορθώσεις σε ενδεχόμενες στρεβλώσεις και φυσικά με την πάροδο πολλών ετών, αν κρίνεται απαραίτητο, θα αλλάζει.
Δυστυχώς, για ακόμη μια φορά, μία κυβέρνηση αλλάζει σε μικρά χρονικά διαστήματα υπουργούς Παιδείας. Τρεις υπουργοί σε λιγότερο από δύο χρόνια. Είδαμε τον προκάτοχο του σημερινού να απορεί και ίδιος για την αλλαγή του, αφού είχε αξιολογηθεί με άριστα από τον πρωθυπουργό λίγες μέρες νωρίτερα. Ο κάθε υπουργός εργάζεται για συγκεκριμένο σκοπό και αφού τον υλοποιήσει συνήθως αλλάζει υπουργείο με την ανασυγκρότηση της κυβέρνησης.
Ο κ. Μπαλτάς μαζί με τον κ. Κουράκη ασχολήθηκαν με τις κρίσεις στελεχών εκπαίδευσης που τελικά κρίθηκαν αντισυνταγματικές. Ο κ. Φίλης άλλαξε το ωρολόγιο πρόγραμμα στις σχολικές μονάδες με αποτέλεσμα χιλιάδες θέσεις εκπαιδευτικών να χαθούν. Τέλος ο κ Γαβρόγλου πέρασε το νομοσχέδιο για την παιδεία σε «νεκρό χρόνο» και ετοιμάζεται να αλλάξει τον τρόπο εισαγωγής στη τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Η συνταγματική αναθεώρηση με την θεσμοθέτηση σταθερού εκπαιδευτικού συστήματος για ορισμένο χρονικό διάστημα, ανεξαρτήτως κυβέρνησης είναι αναγκαία.
Ο ευαίσθητος χώρος της παιδείας επιβάλλεται να μην είναι χώρος αντιπαράθεσης και εκμετάλλευσης, αλλά ένας χώρος σύγκλισης, αμοιβαίου σεβασμού με ένα κοινό στόχο: «Την ελεύθερη και ασφαλή παροχή εκπαίδευσης με ισότητα και αξιοκρατία».